La comedieta humana: Un món de nines, L’orquestra dels animals i Guerra de broma (Laura Ginès, Pepon Meneses, Gloria Vilches, Ingrid Guardiola i Marta Sureda)

 

La comedieta humana: Un món de nines, L’orquestra dels animals i Guerra de broma

<<Que no, juguete, que no, que a ese juego no juego yo>> (Isabel Escudero)

Un món de nines, L’orquestra dels animals i Guerra de broma són tres curtmetratges d’animació experimental en què les protagonistes són diverses joguines antigues que formen part de la col·lecció del Museu del Joguet de Catalunya-Figueres. Les joguines, animades a partir de la tècnica stop-motion, il·lustren un assaig en tres actes sobre alguns aspectes del món contemporani des d’una perspectiva crítica i satírica.

Podem dir que les joguines són artefactes adreçats als infants que funcionen com a representacions en miniatura de la societat que les produeix. Tal i com afirmava Walter Benjamin el joc és la partera de qualsevol hàbit i, basat en la repetició, integra els infants en el món dels adults. És jugant que s’aprenen els codis de comportament i les regles de la ideologia dominant, però no hem d’oblidar que els joguets poden ser modificats durant l’activitat lúdica i així subvertir la seva funció original. A través del joc i allunyats de la mirada adulta, els infants poden rebel·lar-se i desestabilitzar els fonaments de les regles imposades. A partir d’aquesta premissa, les joguines de la col·lecció prenen vida i es converteixen en objectes per pensar sobre allò que representen en miniatura. La sala de jocs es transforma en un laboratori d’experimentació per elaborar reflexions “de fireta” en aparença inofensives i en clau d’humor sobre l’alteritat, la relació amb la resta d’animals i la guerra.

família_HALF

Un món de nines aborda el tema de la visió eurocèntrica de l’alteritat, construïda a partir de prejudicis i representada de forma estereotipada. La simplificació i la valoració precipitada de l’altre fan dansar les parelles de nines fins a perdre el nord.

animals 02

L’orquestra dels animals parteix de la cita que inaugura Les faules de La Fontaine: “Je me sers d’animaux pour instruire des hommes” (Em serveixo dels animals per instruir els homes) per reflexionar sobre l’explotació dels animals a mans dels homes mitjançant escenes tragicòmiques del teatre de la vida.

guerra 01

Guerra de broma situa la seva acció en un antic camp de batalla on els soldats han deixat d’acatar ordres i així explorar les possibilitats de viure sense jerarquies ni violència. Els soldats de llautó desfilen per un món on les regles es basen en la diversió i el deliri de l’antibel·licisme carnavalesc.

Títols de crèdit

Realització: Laura Ginès i Pepon Meneses

Direcció d’art: Gloria Vilches i Marta Sureda

Guió: Gloria Vilches, Ingrid Guardiola i Marta Sureda

Animació i edició: Laura Ginès i Pepon Meneses

Postproducció: Laura Ginès i Pepon Meneses

Diapositives: Pere Gibert

Actor: Anton Meneses

Programació: Jaume Ortolà

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s